Oppfordrer Oslofolket til å handle lokalt

Escrito por Kristian Mendoza
Publicado el

-Mange av de små butikkene kan stå i fare for å stenge for godt, sier Laura Gonzalez og Anna Oftedal. Med initiativet Behold Oslo, ønsker de å inspirere lokalmiljøet til å støtte småbutikkene.

-Vi vil at folk skal kunne se fremtiden vi ser, forklarer Laura Gonzalez, en av initiativtakerne bak prosjektet Behold Oslo.

Vi befinner oss utenfor en cafe øverst i Thorvald Meyers Gate.Gonzales har med seg Anna Aronsen Oftedal, som også var med å male og henge opp plakater utenfor butikkene og kafeene forrige uke.

Flere av plakatene, hadde logoer fra de store kjedene. Vi kan se at Burger King, Starbucks og Hennes og Mauritz pryder noen av dem, mens plakater med påskriften “Kjøp Julegavene Lokalt”, gir forbipasserende en tydelig oppfordring til å støtte småbutikkene.

Hør intervju med Anna og Laura her.

Plakatene er en påminnelse på hva som kan skje dersom byens innbyggere ikke gjør dette.

-Samtidig vil vi presisere at det ikke er en aksjon mot de store kjedene. Vi ønsker bare å beholde sjarmen og genuiniteten de uavhengige butikkene bringer i et lokalmiljø, sier Gonzalez.

Pandemien gjør det utfordrende

På spørsmål om hvilke problemer corona-situasjonen har fører med seg, forklarer Gonzalez at mindre omsetning, kombinert med høy husleie gjør at de kan stå i fare for å stenge for godt.

-Fordi kunder ikke lenger kan gå fritt inn og ut av butikken, opplever eierne at det blir mindre penger i kassa. Dette rammer butikkene, sier hun.

Selv opplevde Anna Oftedal at en nær-kafe hun hadde sterk tilknytning til, måtte stenge dørene da pandemien inntraff i våres.

-Habits Coffee var drevet av én enkelt person i nærheten av Oslo Met. Man fikk ikke bare en kaffekopp - man fikk en hyggelig møte med en venn. Da skolen måtte stenge, stengte også kafeen fordi mye av omsetningen kom fra studentene, erindrer hun.

- I tillegg lagde han verdens beste linsesuppe, fastslår 25-åringen bestemt.

-Overveldende

Sålangt har kampanjen blitt tatt imot med oppslag i blant annet Dagbladet. Prosjektet har også blitt delt en del på sosiale medier, mens Instagram-profilen i skrivende stund har nærmere 4500 følgere.

Det er overveldende å se hvor mye kampanjen har blitt delt på sosiale medier, smiler Oftedal. Begge har også en klar oppfordring til de som ønsker å støtte butikkene og kampanjen.

- Gjerne følg oss på Instagram: @beholdoslo Og husk at flere av butikkene både har hjemlevering og nettbutikk. Det finnes flere måter å støtte de på, sier Gonzalez.